۱۳۹۰ دی ۲۶, دوشنبه

ته چین مجلسی

ته چین یه غذاییه که اکثریت بلدند بپزند و خیلی خوبشم میتونند درست کنند ولی رسپه این ته چین خیلی با بقیه ته چینها فرق داره؛ میدونید همش با 1 قاشق ماست درست میشه. و به نظر من شبیه ته چینهای رستورانهاست یعنی برشته ترو قشری نازکتر از ته چین خونگیها داره.
حتما یکبار هم این مدلی ته چین را درست کنید مخصوصا برای جشن ومهمونی اگر در پیش دارید.
اصولا ته چین از دو قسمت تشکیل شده: اول یک قشر کلفت ته دیگ زعفرانی که داخل اون مرغ یا گوشت داره و دوم چلو سفید که روی ته دیگ ریخته میشه که این بخش قابل حذفه و تو رستورانها اصولا فقط همان قشر ته دیگ را درست میکنند. ولی در خونه ها کمتر این روش پخت معمول است.
برای پختن ته چین بهتر است از قابلمه تفلون یا چدن استفاده کنید که ته چین به راحتی از آن جدا بشه.
هم داخل فرهم قابلمه میتونید ته چین را درست کنید برای ته چین چلودار باید از قابلمه استفاده کنید ولی برای ته چین بدون چلو از تابه لبه بلند در دار میتوانید استفاده کنید.

مواد لازم برای 2 نفر:
  • برنج                                  5/1 پیمانه
  • سینه مرغ بدون استخوان            1 عدد (400 گرم)
  • ماست چکیده                           1 ق غ
  • تخم مرغ                                1 عدد
  • زعفران
  • نمک و فلفل

    
در صورتیکه بخواهید برای 5-6 نفر ته چین درست کنید برنج  6 پیمانه و 1 کیلو مرغ و 2 عدد تخم مرغ مورد نیاز است.

مواد لازم برای مرغ ته چین:
  • سینه مرغ بدون استخوان             1 عدد
  • پیاز چارقاچ                            1 عدد
  • هویج                                    1 عدد
  • زردچوبه                              1 ق چ
  • روغن                                 2 ق غ
روغن را داخل قابلمه ریخته و داغ میکنیم و مرغ را داخل آن تفت میدیم تا روی اون طلایی بشه، سپس نیم پیمانه آب را به همراه نمک و فلفل اضافه کرده و میگذاریم با شعله زیاد تا به جوش بیاد، سپس زردچوبه و پیاز و هویج را اضافه کرده واز سبزیجات معطر نیز میتوان استفاده کرد نه سبزی خرد شده بلکه چند ساقه سبزی را به صورت یه دسته داخل قابلمه انداخته و بعد از پخت در می اوریم.
این سبزیها میتونه کرفس،جعفری،ترخون و مرزه باشه که الان ترخون و مرزه موجود نیست من کرفس و جعفری ریختم این مرغ بدون ریختن سیر با وجود این سبزیجات طعم و عطر خوبی میگیره. حالا شعله را کم کرده میگذاریم به مدت نیم ساعت بپزد و بعد از پخت مرغها را ریش ریش کرده و کنار میگذاریم.


این مقدار مرغ یه کم زیادی بود برای 2 نفر، شما میتونید مرغ کمتری استفاده کنید.
و تو همین فاصله برنج را جوشانده و آب کش کرده و اما ماست چکیده؛ اگر ماست معمولی دارید و میخواهید آب آن را بگیرید یا داخل پارچه ریخته و آب ماست را بگیرید یا از روشی که میگم ............... نه این روش را توصیه نمیکنم میدونید خیلی سریع ماست چکیده بهتون میده ولی میترسم از لحاظ بهداشتی مشکل داشته باشه پس اگه دوست داشتید اینکارو بکنید.
من از دستمال آشپزخونه از این کلفتهاش که جذب آبش زیاده استفاده کردم نمیدونم الیاف داخل دستمال ضرر داره یا نه ؟
اگه کسی میدونه ممنون میشم کامنت بگذاره
ولی روش خوبی بود 2-3 قاشق ماست معمولی را داخل دستمال ریخته و بعد از نیم ساعت ماست چکیده بهتون میده حتی هیچ اب اضافی داخل کاسه نمیاد همه جذب دستمال میشه میتونید تو عکسها ببینید.


تخم مرغ را داخل کاسه بشکنید با چنگال هم بزنید و ماست را با نمک اضافه کنید و بزنید اگه ماستتون خیلی چکیده هست میتونید با یه کم آب مرغ که زیاد اومده یا اب معمولی شلش کنید و مقداری زعفران را در 2-3 قاشق آب داغ حل کنید به مدت 10 ثانیه داخل ماکروفر بگذارید و با ماست و تخم مرغ مخلوط کنید و سریع بهم بزنید تا تخم مرغ به علت داغی آب زعفران نبندد و مقدار زعفران باید به حدی باشه که مخلوط رنگ زرد تندی بگیره برنج را در دو مرحله اضافه کنید و آرام با چنگال یا بادست زیرو رو کنید دقت کنید برنج خرد نشود.
4/1 پیمانه روغن را در قابلمه داغ کنید، وقتی روغن داغ شد و بوی روغن بلند شد چند کفگیر از برنج را داخل قابلمه ریخته و در ته قابلمه پهن کرده بعد مرغها را اضافه کرده و دوباره مابقی برنج را ریخته و مقداری با کف دست روی مخلوط رافشار میدیم که بهم فشرده شوند. بعد در قابلمه را بسته و با شعله پخش کن روی شعله تند گذاشته و پس از 10-12 دقیقه شعله را کم کرده و 4/1 پیمانه اب روغن داغ روی برنج میدیم و دم کنی را گذاشته و پس از 30-45 دقیقه ته چین آماده است.
اگه مقدار موادتون بیشتره زمان  پخت هم بیشتر شده حدود 90 دقیقه.
هنگام کشیدن ته چین باید مستقیما قابلمه را به اب سرد منتقل کنید من داخل سینک را پر اب سر کردم و بلافاصله قابلمه را داخلش گذاشتم و در ظرف اصلی سرو برگرداندم و روش را با ماست چکیده شکوفه زدم و با بادام پرک و زرشک به شکل گل درست کردم.

۷ نظر:

  1. :) تا من بودم اونجا از این خبرها نبودا :) می بینی شانشا؟
    ولی واقعاً چیزای خوشگل و خوشمزه ای درست می کنی. حتی دیدنشون هم کیف داره :)

    پاسخحذف
  2. خوب برگرد بیا.میخوای پست کنم برات

    پاسخحذف
  3. دست ما کوتاه و خرما بر نخیل!!! پست کنی که لطف بزرگیه :) در مورد دستمال هم حالا این همه چیز غیر بهداشتی ملت می خورن 4 تا الیاف دستمال به جایی نمی رسه. شاید مفید هم باشه !!! روش باحالی بود واسه آبگیری ماست. ولی حالا یک پیشنهادی که نمی دونم عملیه یا نه. ما توی آزمایشگاه وقتی می خواهیم یک چیزه حساس را سریع آبگیری کنیم از این گازهای استریل استفاده می کنیم. 2 3 تاش را می ذاریم روی یک قیف اون ماده را می ریزیم توش. نمی دونم گازهای بزرگ هم وجود دارن یا نه. ولی اگه باشه اون گازها کاملاً بهداشتیه.

    پاسخحذف
  4. گاز استریل هم ایده بدی نیست باید ببینم بزرگشم هست یا نه ؟
    ممنون از نظرت

    پاسخحذف
  5. مرسی از بابت دستور عالیتون. فقط یه پیشنهاد: چون سفیده تخم مرغ با یک بار گرم کردن بوی بدی میگیره من از 3تا زرده بجای یه تخم مرغ کامل استفاده می کنم. یه کم استحکامشو کم می کنه اما هم خوش طعه می شه هم زعفرون کمتری می خواد.

    پاسخحذف
  6. دوست عزيز دو تا پيشنهاد مي تونين از كاغذ صافي مخصوص قهوه استفاده كنيد و مي تونين به روش شف طيبه از كهنه نوزادان استفاده كنيد

    پاسخحذف

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...